You Tube
Wiele osób zastanawia się, czy warto dziś uruchomić własną piekarnię rzemieślniczą? Właściciele firm działających w branży mogą się dziwić, że ktoś w tym jakże ciężkim dla nich czasie może wpaść na taki pomysł. Na co dzień zmagają się z wieloma problemami, takimi jak rosnące ceny surowców, brak fachowców, wyjątkowo duże podwyżki cen mediów czy rosnąca konkurencja ze strony marketów i pieczywa mrożonego. No cóż, punkt widzenia zależy od miejsca siedzenia i z ich punktu widzenia takie inicjatywy mogą rzeczywiście być pozbawione sensu.
W marcu 2021 czasopismo Kukbuk przeprowadziło ranking najlepszych piekarni w Polsce i nawet zakładając że nie dotarli do wszystkich to i tak lista tych które wyróżniają się spośród konkurencji jest długa. Dominują małe, kraftowe piekarnie z których niektóre powstały kilka lat wcześniej. To właśnie te firmy są dowodem na to, że dobrze zorganizowana piekarnia jest w stanie z powodzeniem funkcjonować w warunkach dużej konkurencji oraz destabilizacji rynku surowców i energii od czasu pandemii a teraz również wojny na Ukrainie.
Ale co wyróżnia właścicieli odnoszących sukces na rynku piekarskim i cukierniczym w Polsce, od tych którzy borykają się z problemami, płynnością finansową lub zostały już zamknięte? Ujmując to w jednym zdaniu – jest to jakość kompetencji menedżerskich. Właściciele którzy nie posiadają rozległej wiedzy w dziedzinie zarządzania, mogą nie zdawać sobie sprawy ze spektrum zadań związanych z prowadzeniem firmy. Manager firmy sukcesu w branży piekarskiej jest osobą świetnie zorientowaną w takich obszarach jak:
- technologia produkcji, najlepiej jeśli sam potrafi poinstruować pracowników w jaki sposób właściwie wykonać produkt,
- marketing i działanie social mediów,
- wiedza w zakresie wykonania foodcost, znakowania żywności,
- podstawowa znajomość obowiązujących przepisów w zakresie związanym z prowadzeniem piekarni i umiejętność prowadzenia spraw urzędowych,
- zarządzanie zasobami ludzkimi – motywacja, budowa ścieżek rozwoju zawodowego,
- prowadzenie spraw kadrowych,
- dobra znajomość surowców i wybór tych najwyższej jakości,
- zaopatrzenie i umiejętność negocjacji cenowych,
- bardzo dobra znajomość pakietu office i obsługa komputera,
- znajomość dostępnych rozwiązań technicznych i umiejętność wyboru niezbędnego do sprawnej produkcji sprzętu, umiejętność samodzielnej naprawy lub znalezienia odpowiedniego serwisu,
- wiedza w zakresie organizacji i prowadzenia oryginalnych i autorskich punktów sprzedaży które stanowią wizytówkę firmy,
- bardzo dobra znajomość trendów w branży i wybór odpowiedniego asortymentu dla właściwej grupy docelowej klientów,
To niektóre z niezbędnych umiejętności, konieczne aby z prowadzić piekarnię z powodzeniem, do tego dochodzi podstawowa umiejętność radzenia sobie z sytuacjami nieprzewidzianymi, umiejętność radzenia ze stresem, rozwiązywania konfliktów, rozpatrywania sporów i reklamacji z klientami itd.
Powyższe wymagania mogą odstraszać potencjalnych chętnych, ale najgorszą opcją jest uruchomienie biznesu bez niezbędnej wiedzy. Być może dlatego udaje się to osobom które są dobrze przygotowane np. w obszarze marketingu, posiadają dobry gust i smak i są w stanie szybko uzupełnić brakującą wiedzę. Dla pozostałych osób istnieje możliwość outsorcingu niektórych usług i zarówno moja firma help4bakery jak i kilka innych które funkcjonują w branży są w stanie wspomóc w organizacji i uruchomieniu oraz późniejszym ich prowadzeniu np. w takim zakresie jak pomoc technologiczna, zewnętrzny manager, czy doradztwo. Na rynku funkcjonują już fachowcy z branży którzy uruchamiają własne firmy szkoleniowe oraz doradcze i jako freelancerzy wspomagają właścicieli firm. Taka pomoc jest nieoceniona zarówno dla nowych inwestorów jak i dla tych którzy zdecydowali się na zmianę kierunku swoich wieloletnich biznesów. Outsorcing takich czynności jak kadry i płace czy marketing to standard w przypadku małych organizacji zatrudniających do 50 osób. Eksperymentowanie niepewnych rozwiązań na własnej firmie może skończyć się szybkim bankructwem a pomoc bezstronnego fachowca w zakresie zarządzania daje znacznie większą możliwość powodzenia, „Know How” i znaczne przyśpieszenie w rozwoju firmy, co w prosty sposób przełoży się na zwiększenie wartości firmy i zysków.
W trakcie mojego 30 letniego doświadczenia w branży spotkałem się w z setkami właścicieli firm i zauważyłem że najważniejszym czynnikiem determinującym sukces jest po prostu UCZCIWOŚĆ. Mam na myśli zarówno tę elementarną uczciwość wobec pracowników i kontrahentów jak oczywiście i wobec klienta. Pracodawcy którzy będą chcieli oszukiwać pracowników, zawsze dostaną w zamian kiepską pracę oraz dużą fluktuację załogi. Nieuczciwość wobec konsumentów polega na używaniu najgorszych surowców, sprzedaży starych produktów i używanie znacznych ilości sztucznych komponentów. Nowi przedsiębiorcy którzy to czytają mogą się jeszcze zastanowić nad sposobem prowadzenia ich przyszłego biznesu i przyjąć założenie że produkcja chleba to nie biznes lecz sposób na życie, odpowiedzialna służba dająca ogromną satysfakcję i dopiero po osiągnięciu lokalnego sukcesu również pieniądze, które powinny być sprawą drugorzędną. Aktualni właściciele, którzy również robią dużo dobrego dla społeczeństwa, ale są zbyt bardzo zdeterminowani do zarabiania i utrzymania się „na powierzchni” również mogą całkowicie zmienić koncepcję zarządzania firmą (o rodzajach koncepcji zarządzania napiszę w następnych artykułach).
Uruchomienie własnej piekarni kraftowej może być niezwykłą przygodą oraz tak jak napisałem, sposobem na życie. Właściwe zaplanowanie projektu, szkolenie, znalezienie lokalu, finansowanie, wykonanie inwestycji, promocja i uruchomienie to minimum pół roku do roku. Osoby które już teraz pieką ciasta czy chleb w domu i posiadają klientów lub pracują w piekarni mają łatwiej, polecam jednak aby nie opierać się wyłącznie na przypuszczeniach i skorzystać z wiedzy i doświadczenia firmy doradczej. To minimalizacja ryzyka niepowodzenia i koszt tej wiedzy należy traktować jak zakup urządzenia czy remont i część inwestycji. Dla już istniejących firm, możliwość skorzystania z usług zewnętrznych doradców to oszczędność i ograniczenie liczby etatów ponadto klient płaci i wymaga.
Kiedy w końcu dochodzi do uruchomienia, właściciel musi skupić się na tym co najważniejsze – NAJLEPSZY PRODUKT! To ciągła praca u podstaw, wynajdowanie ciekawych propozycji, rotacja produktów, opracowanie receptur, kalkulacji i nauczanie pracowników - to ogromna ilość pracy o której nie wolno zapominać. Nowa piekarnia/cukiernia kraftowa to z założenia dziś wyłącznie tradycyjne, rzemieślnicze receptury, najlepsze surowce i komponenty takie jak nadzienia, kremy i ciasta wykonane od podstaw w zakładzie. Prawdziwe rzemieślnicze receptury i świeżość to gwarancja zdobycia tych świadomych klientów którzy poszukują jakości a nie niskiej ceny. Piekarnia rzemieślnicza może funkcjonować właściwie trafiając do klientów wymagających, ale nie stanie się to bez sprawnego marketingu o którym większość dzisiejszych firm nie pamięta. Oddanie działań w zakresie opieki technologicznej firmie zewnętrznej wygospodaruje czas, niezbędny dla managera firmy, który musi zajmować się zarządzaniem i obsługą wszystkich aspektów działania przedsiębiorstwa. Częstym problemem jest przywiązanie właściciela/managera do stanowiska produkcji lub transportu i w przypadku nieprzewidzianego problemu, taka osoba nie jest w stanie znaleźć czasu, ani nawet nie może skorzystać z urlopu.
Rozsądne zarządzanie firmą polega na takiej organizacji, aby właściciel znalazł czas na swój rozwój i urlop, aby firma posiadała stabilną płynność finansową, aby klienci chwalili produkty a podaż rosła. Taki model zarządzania daje właścicielom ogromną satysfakcję i taki biznes daje przewagę konkurencyjną oraz jest przykładem do naśladowania lub nawet organizowania szkoleń i dzielenia się wiedzą. Bardzo ważnym jest również fakt, że firmy tego typu, wraz ze swoją działalnością niosą misję, która polega na dostarczaniu konsumentom żywności bezpiecznej i i zdrowej oraz mogą podnosić świadomość żywieniową polaków.
Czy można podać lepszy argument za tym aby otworzyć własną, małą piekarnię kraftową nastawioną na jakość?
Masz pytania? Zadzwoń
Aktualności
Sprawdź co u nas
Na wszystkie zapytania odpowiadamy w ciągu 24h!
Help4Bakery
Formularz
kontaktowy
Prasa branżowa
Zobacz rozmowę z Help4Bakery opublikowany w prasie branżowej.
Informacje
Dowiedz się więcej
Oferta
Zobacz czym się zajmujemy
Help4Bakery
Kontakt