kontakt@help4bakery.pl

505 792 986

Help4Bakery

Kontakt

Oferta

Zobacz czym się zajmujemy

Oferta oparta  na aktualnych trendach

Obliczanie wskaźników firmy

Rewolucja Clean Label

Identyfikacja wizualna firmy

Własna Piekarnia lub Cukiernia

Składy, alergeny i wartości odzywcze

Rozwój sieci sklepów własnych

Dochowanie tajemnicy

O mnie

Informacje

Dowiedz się więcej

Prasa branżowa

Zobacz rozmowę z Help4Bakery opublikowany w prasie branżowej.

WYWIAD 

Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola.

Formularz

kontaktowy

Help4Bakery

Na wszystkie zapytania odpowiadamy w ciągu 24h!

Aktualności

Sprawdź co u nas

Dziś już nikt nie ma wątpliwości że branża stoi na ostrym zakręcie. Dlaczego? Otóż wymienię kilka podstawowych problemów z jakimi się spotykam: - Podwyżki cen energii elektrycznej – do 500%
Co może mieć wspólnego równowaga w przyrodzie z branżą cukierniczą i piekarską? Otóż w tym felietonie postaram się przedstawić zarówno mój punkt widzenia jak również wielu przedstawicieli branży, w sprawie
Kiedy twoja firma się rozwija i dochodzisz do momentu uruchomienia sklepów firmowych oddalonych od siedziby, wchodzisz w bardzo ciekawy etap jej rozwoju. Otóż każdy sklep firmowy, chociaż jest częścią tej

Masz pytania? Zadzwoń

ZADZWOŃ 505 792 986

         Wiele osób zastanawia się, czy warto dziś uruchomić własną piekarnię rzemieślniczą? Właściciele firm działających w branży mogą się dziwić, że ktoś w tym jakże ciężkim dla nich czasie może wpaść na taki pomysł. Na co dzień zmagają się z wieloma problemami, takimi jak rosnące ceny surowców, brak fachowców, wyjątkowo duże podwyżki cen mediów czy rosnąca konkurencja ze strony marketów i pieczywa mrożonego. No cóż, punkt widzenia zależy od miejsca siedzenia i z ich punktu widzenia takie inicjatywy mogą rzeczywiście być pozbawione sensu.

W marcu 2021 czasopismo Kukbuk przeprowadziło ranking najlepszych piekarni w Polsce i nawet zakładając że nie dotarli do wszystkich to i tak lista tych które wyróżniają się spośród konkurencji jest długa. Dominują małe, kraftowe piekarnie z których niektóre powstały kilka lat wcześniej. To właśnie te firmy są dowodem na to, że dobrze zorganizowana piekarnia jest w stanie z powodzeniem funkcjonować w warunkach dużej konkurencji oraz destabilizacji rynku surowców i energii od czasu pandemii a teraz również wojny na Ukrainie.

Ale co wyróżnia właścicieli odnoszących sukces na rynku piekarskim i cukierniczym w Polsce, od tych którzy borykają się z problemami, płynnością finansową lub zostały już zamknięte? Ujmując to w jednym zdaniu – jest to jakość kompetencji menedżerskich. Właściciele którzy nie posiadają rozległej wiedzy w dziedzinie zarządzania, mogą nie zdawać sobie sprawy ze spektrum zadań związanych z prowadzeniem firmy. Manager firmy sukcesu w branży piekarskiej jest osobą świetnie zorientowaną w takich obszarach jak:

- technologia produkcji, najlepiej jeśli sam potrafi poinstruować pracowników w jaki sposób właściwie wykonać produkt,

- marketing i działanie social mediów,

- wiedza w zakresie wykonania foodcost, znakowania żywności,

- podstawowa znajomość obowiązujących przepisów w zakresie związanym z prowadzeniem piekarni i umiejętność prowadzenia spraw urzędowych,

- zarządzanie zasobami ludzkimi – motywacja, budowa ścieżek rozwoju zawodowego,

- prowadzenie spraw kadrowych,

- dobra znajomość surowców i wybór tych najwyższej jakości,

- zaopatrzenie i umiejętność negocjacji cenowych,

- bardzo dobra znajomość pakietu office i obsługa komputera,

- znajomość dostępnych rozwiązań technicznych i umiejętność wyboru niezbędnego do sprawnej produkcji sprzętu, umiejętność samodzielnej naprawy lub znalezienia odpowiedniego serwisu,

- wiedza w zakresie organizacji i prowadzenia oryginalnych i autorskich punktów sprzedaży które stanowią wizytówkę firmy,

- bardzo dobra znajomość trendów w branży i wybór odpowiedniego asortymentu dla właściwej grupy docelowej klientów,

To niektóre z niezbędnych umiejętności, konieczne aby z prowadzić piekarnię z powodzeniem, do tego dochodzi podstawowa umiejętność radzenia sobie z sytuacjami nieprzewidzianymi, umiejętność radzenia ze stresem, rozwiązywania konfliktów, rozpatrywania sporów i reklamacji z klientami itd.

Powyższe wymagania mogą odstraszać potencjalnych chętnych, ale najgorszą opcją jest uruchomienie biznesu bez niezbędnej wiedzy. Być może dlatego udaje się to osobom które są dobrze przygotowane np. w obszarze marketingu, posiadają dobry gust i smak i są w stanie szybko uzupełnić brakującą wiedzę. Dla pozostałych osób istnieje możliwość outsorcingu niektórych usług i zarówno moja firma help4bakery jak i kilka innych które funkcjonują w branży są w stanie wspomóc w organizacji i uruchomieniu oraz późniejszym ich prowadzeniu np. w takim zakresie jak pomoc technologiczna, zewnętrzny manager, czy doradztwo. Na rynku funkcjonują już fachowcy z branży którzy uruchamiają własne firmy szkoleniowe oraz doradcze i jako freelancerzy wspomagają właścicieli firm. Taka pomoc jest nieoceniona zarówno dla nowych inwestorów jak i dla tych którzy zdecydowali się na zmianę kierunku swoich wieloletnich biznesów. Outsorcing takich czynności jak kadry i płace czy marketing to standard w przypadku małych organizacji zatrudniających do 50 osób. Eksperymentowanie niepewnych rozwiązań na własnej firmie może skończyć się szybkim bankructwem a pomoc bezstronnego fachowca w zakresie zarządzania daje znacznie większą możliwość powodzenia, „Know How” i znaczne przyśpieszenie w rozwoju firmy, co w prosty sposób przełoży się na zwiększenie wartości firmy i zysków.

W trakcie mojego 30 letniego doświadczenia w branży spotkałem się w z setkami właścicieli firm i zauważyłem że najważniejszym czynnikiem determinującym sukces jest po prostu UCZCIWOŚĆ. Mam na myśli zarówno tę elementarną uczciwość wobec pracowników i kontrahentów jak oczywiście i wobec klienta. Pracodawcy którzy będą chcieli oszukiwać pracowników, zawsze dostaną w zamian kiepską pracę oraz dużą fluktuację załogi. Nieuczciwość wobec konsumentów polega na używaniu najgorszych surowców, sprzedaży starych produktów i używanie znacznych ilości sztucznych komponentów. Nowi przedsiębiorcy którzy to czytają mogą się jeszcze zastanowić nad sposobem prowadzenia ich przyszłego biznesu i przyjąć założenie że produkcja chleba to nie biznes lecz sposób na życie, odpowiedzialna służba dająca ogromną satysfakcję i dopiero po osiągnięciu lokalnego sukcesu również pieniądze, które powinny być sprawą drugorzędną. Aktualni właściciele, którzy również robią dużo dobrego dla społeczeństwa, ale są zbyt bardzo zdeterminowani do zarabiania i utrzymania się „na powierzchni” również mogą całkowicie zmienić koncepcję zarządzania firmą (o rodzajach koncepcji zarządzania napiszę w następnych artykułach).

Uruchomienie własnej piekarni kraftowej może być niezwykłą przygodą oraz tak jak napisałem, sposobem na życie. Właściwe zaplanowanie projektu, szkolenie, znalezienie lokalu, finansowanie, wykonanie inwestycji, promocja i uruchomienie to minimum pół roku do roku. Osoby które już teraz pieką ciasta czy chleb w domu i posiadają klientów lub pracują w piekarni mają łatwiej, polecam jednak aby nie opierać się wyłącznie na przypuszczeniach i skorzystać z wiedzy i doświadczenia firmy doradczej. To minimalizacja ryzyka niepowodzenia i koszt tej wiedzy należy traktować jak zakup urządzenia czy remont i część inwestycji. Dla już istniejących firm, możliwość skorzystania z usług zewnętrznych doradców to oszczędność i ograniczenie liczby etatów ponadto klient płaci i wymaga.

Kiedy w końcu dochodzi do uruchomienia, właściciel musi skupić się na tym co najważniejsze – NAJLEPSZY PRODUKT! To ciągła praca u podstaw, wynajdowanie ciekawych propozycji, rotacja produktów, opracowanie receptur, kalkulacji i nauczanie pracowników - to ogromna ilość pracy o której nie wolno zapominać. Nowa piekarnia/cukiernia kraftowa to z założenia dziś wyłącznie tradycyjne, rzemieślnicze receptury, najlepsze surowce i komponenty takie jak nadzienia, kremy i ciasta wykonane od podstaw w zakładzie. Prawdziwe rzemieślnicze receptury i świeżość to gwarancja zdobycia tych świadomych klientów którzy poszukują jakości a nie niskiej ceny. Piekarnia rzemieślnicza może funkcjonować właściwie trafiając do klientów wymagających, ale nie stanie się to bez sprawnego marketingu o którym większość dzisiejszych firm nie pamięta. Oddanie działań w zakresie opieki technologicznej firmie zewnętrznej wygospodaruje czas, niezbędny dla managera firmy, który musi zajmować się zarządzaniem i obsługą wszystkich aspektów działania przedsiębiorstwa. Częstym problemem jest przywiązanie właściciela/managera do stanowiska produkcji lub transportu i w przypadku nieprzewidzianego problemu, taka osoba nie jest w stanie znaleźć czasu, ani nawet nie może skorzystać z urlopu.

Rozsądne zarządzanie firmą polega na takiej organizacji, aby właściciel znalazł czas na swój rozwój i urlop, aby firma posiadała stabilną płynność finansową, aby klienci chwalili produkty a podaż rosła. Taki model zarządzania daje właścicielom ogromną satysfakcję i taki biznes daje przewagę konkurencyjną oraz jest przykładem do naśladowania lub nawet organizowania szkoleń i dzielenia się wiedzą. Bardzo ważnym jest również fakt, że firmy tego typu, wraz ze swoją działalnością niosą misję, która polega na dostarczaniu konsumentom żywności bezpiecznej i i zdrowej oraz mogą podnosić świadomość żywieniową polaków.

Czy można podać lepszy argument za tym aby otworzyć własną, małą piekarnię kraftową nastawioną na jakość?

Własna piekarnia? Oczywiście, ale należy pamiętać o...

04/04/2022

ZADZWOŃ 505 792 986

TAJEMICA WSPÓŁPRACY 

LinkedIn

WhatsApp

Instagram

Facebook

You Tube