You Tube

Facebook

Instagram

WhatsApp

LinkedIn

TAJEMICA WSPÓŁPRACY 

ZADZWOŃ 505 792 986

27/04/2022

PANDEMIA, INFLACJA LUB WOJNA – JAK PRZETRWAĆ I ROZWIJAĆ PIEKARNIĘ W OTOCZENIU ZMIENNYM?

           Każda firma znajduje się w tzw. otoczeniu bliższym (mikrootoczeniu), oraz w otoczeniu dalszym (makrootoczeniu). Otoczenie bliższe firmy stanowi konkurencja, klienci i dostawcy. Czynniki zawarte w tytule artykułu mają ogromny i wręcz decydujący wpływ na funkcjonowanie firm z branży piekarskiej i cukierniczej a ostatnie lata pokazały, jak ważna w biznesie jest elastyczność i pomysłowość. W niniejszym artykule skupię się na otoczeniu dalszym firmy, na które składają się czynniki ekonomiczne, polityczno-prawne, technologiczne, demograficzne, międzynarodowe, społeczne oraz czynniki naturalne.

           

          Do marca 2020 roku branża piekarska i cukiernicza podążała utartą drogą i wydawało się że nic nadzwyczajnego nie może się wydarzyć. Po wybuchu pandemii i kilku lockdownach okazało się że pozycja chleba, jako produktu pierwszej potrzeby wzrosła, konsumenci zaczęli kupować go na zapas i mrozili oraz uczyli się go piec. Z pewnością u części obywateli wzrosła świadomość żywieniowa i wiedza na temat jakości i technologii wypieku prawdziwego pieczywa rzemieślniczego. Pandemia wywołała wiele komplikacji, które zaburzyły ciągi dostaw surowców na świecie, czego efekty udzieliły się również w branży spożywczej. W 2021 roku, w wyniku polityki Federacji Rosyjskiej oraz zawirowań gospodarczych spowodowanych gwałtownym wzrostem kosztów produkcji i usług, nastąpiły znaczące podwyżki cen energii, gazu i węgla. W analogicznym okresie, w wyniku napływu dodatkowych środków z tytułu tarcz antykryzysowych i nadmiernej stymulacji gospodarek na świecie pojawił się problem spirali inflacyjnej. W marcu br. rozpoczęła się rosyjska inwazja na Ukrainę i pojawiły się całkiem nowe komplikacje związane z drastycznym wzrostem cen gazu i ropy jak również zmniejszenie podaży na wiele surowców spożywczych wykorzystywanych w branży. Dodatkowym elementem kosztotwórczym dla firm jest dość szybkie podnoszenie płacy minimalnej przez rząd, co z jednej strony wywołuje zadowolenie wśród najmniej zarabiających jak i frustrację u pozostałych pracowników. Powyższe zagrożenia można zaliczyć do czynników ekonomicznych, polityczno-prawnych i międzynarodowych i należą do markootoczenia firmy.

         

           Jak zatem z powodzeniem prowadzić biznes w takich turbulentnych warunkach? Już od czasów słynnego filozofa greckiego Heraklita z Efezu, wiemy o tym że „jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana” i nie inaczej dzieje się dzisiaj. Aby dostrzec te zmiany, często wystarczy nabrać odpowiedniego dystansu do spraw codziennych i do prowadzonej firmy, porównać ją do firm konkurencyjnych które odnoszą sukces i zastanowić się, dlaczego nam się to nie udaje?

           Tutaj dochodzimy do sedna, zatem co zrobić aby nasza firma posiadała zdolność do szybkiego dostosowania do nowych warunków, potrafiła wykorzystać szanse i uniknąć nowych zagrożeń? Jak już napisałem w poprzednich artykułach, powodzenie całej firmy uzależnione jest od poziomu zdolności managerskich osoby zarządzającej. Oczywiście manager działa w opisywanym wcześniej otoczeniu dalszym, które jak wiadomo jest zmienne i absolutnie nie zależy od niego, ale każda firma w kraju działa w tym samym otoczeniu i wpływają na nią te same makroczynniki. Inaczej wygląda sprawa mikrootoczenia które koncentruje się na lokalnych uwarunkowaniach i tutaj rzeczywiście nie można porównywać rynku małych podlaskich wsi z rynkiem dużych aglomeracji miejskich. Jednak co w sytuacji kiedy w tym samym mieście funkcjonują firmy które przyciągają więcej klientów, a ci są w stanie zapłacić więcej, za pozornie podobne produkty?

           Wracamy do punktu wyjścia – jakości zarządzania firmą. Pandemia zweryfikowała wiele firm w Polsce pod kątem płynności finansowej, zapasów kapitału oraz umiejętności radzenia sobie w trudnej sytuacji. Zamknięcie kawiarni dla niektórych z nich było zabójcze a spadek sprzedaży również pogrążył niejedną cukiernię i piekarnię. Pomysłowi cukiernicy szybko rozpoczęli produkcję dobrej jakości chleba czy nawet garmażu. Pojawiła się możliwość dowozu pod wskazany adres lub współpraca z firmami które oferują usługi dowozu żywności. Podsumowując, pandemia wymusiła wdrożenie całkiem nowych i często pionierskich rozwiązań w celu podtrzymania ciągłości produkcji.

 

          Szalejąca inflacja najbardziej uderza w piekarnie z przerośniętymi kosztami, które nie inwestują w nowoczesny park maszynowy, nie utrzymują bieżącej kontroli nad food cost swoich wyrobów i w efekcie nie mają już przestrzeni do obniżenia kosztów. Na nagły i wysoki wzrost kosztów jedynym remedium pozostaje podniesienie ceny wyrobów. Tutaj rynek weryfikuje to, które wyroby mogą być warte więcej, a które na to nie zasługują. Możliwość swobodnego podnoszenia ceny, bez gwałtownego odpływu klientów to luksus na który mogą sobie pozwolić najlepsi. Na taki stan pracuje się latami i jest to esencja umiejętnego zarządzania firmą w naszej branży.

Dobrze funkcjonująca piekarnia i cukiernia, która na horyzoncie swoich działań widzi dalszy dynamiczny rozwój, musi opierać się na żelaznych zasadach takich jak uczciwość, jakość, porządek i misja, które są najważniejsze w biznesie opartym na stałym zaufaniu klientów. Wszystkie główne działania firmy muszą opierać się na tych zasadach i są one kluczem do osiągnięcia sukcesu. W Polsce istnieje już wiele małych, rzemieślniczych piekarni które osiągnęły lokalny sukces, ich lista jest długa i w samej stolicy jest ich co najmniej kilkanaście. Są również i takie które swój sukces osiągają na większą skalę, jak np. Enata Bread – właściciel kilku prężnie rozwijających się marek, z których największa – „Gorąco Polecam – smaki z piekarni” uruchomiła już ponad 50 małych piekarni. Koncept piekarni, która odnosi tak szybki sukces, charakteryzuje się rodzinną, przyjazną atmosferą i miłą obsługą, która z całą pewnością będzie wpływała na wysokie standardy w branży.

            Właściciele firm które przestały już się rozwijać z pewnością muszą podejmować zdecydowane i odważne działania w kierunku zmiany koncepcji zarządzania, ułożenia strategii marketingowej w perspektywie długo, średnio i krótkoterminowej, w niektórych przypadkach potrzebny będzie rebranding całej firmy, sporządzenie strategii zarządzania zasobami ludzkimi i rozwojem kompetencji pracowniczych, unowocześnienie zakładu oraz punktów sprzedaży. W mojej pracy consultingowej spotykam się z całkiem różnymi przypadkami firm, gdzie czasem brakuje świetnej oferty, dobrych produktów i technologii a w innym przypadku lepszego marketingu. Spojrzenie „z zewnątrz” na firmę zawsze daje nową perspektywę i właściciele podchodzący sceptycznie do zmian często są zaskoczeni możliwościami swojej firmy, które nie są jeszcze wykorzystane.

 

            Na podstawie wielu lat doświadczeń i zbierania danych określiłem aktualną koncepcję ideału firmy rzemieślniczej z naszej branży, która przedstawia się jako miejsce lub miejsca z unikalną atmosferą i charakterem, świetnie zmotywowaną i zaangażowaną załogą o rozległej wiedzy produktowej, znakomitą ofertą która ewoluuje wraz z porami roku i trendami, doskonałym i nowatorskim marketingiem i wysokim standardem obsługi oraz czystości.

 

           Na koniec składam propozycję dla osób zainteresowanych problematyką zarządzania piekarnią lub cukiernią rzemieślniczą, proszę o wysyłanie swoich propozycji tematów, które warto poruszyć w następnych artykułach, a z nich wybiorę najciekawsze. Na pozostałe propozycje i pytania postaram się również odpowiedzieć drogą mailową.

kontakt@help4bakery.pl

 

ZADZWOŃ 505 792 986

Masz pytania? Zadzwoń

Dziś nikt nie ma wątpliwości że branża stoi nad przepaścią. Dlaczego? - Podwyżki cen energii elektrycznej – do 500% a gazu do 1000%, - Podwyżki wynagrodzeń, - Podwyżki cen surowców,
Co może mieć wspólnego równowaga w przyrodzie z branżą cukierniczą i piekarską? Otóż w tym felietonie postaram się przedstawić zarówno mój punkt widzenia jak również wielu przedstawicieli branży, w sprawie
Kiedy twoja firma się rozwija i dochodzisz do momentu uruchomienia sklepów firmowych oddalonych od siedziby, wchodzisz w bardzo ciekawy etap jej rozwoju. Otóż każdy sklep firmowy, chociaż jest częścią tej

Aktualności

Sprawdź co u nas

Na wszystkie zapytania odpowiadamy w ciągu 24h!

Help4Bakery

Formularz

kontaktowy

Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola.

WYWIAD 

Prasa branżowa

Zobacz rozmowę z Help4Bakery opublikowany w prasie branżowej.

Informacje

Dowiedz się więcej

O mnie

Dochowanie tajemnicy

Dobór sprzętu

Składy, alergeny i wartości odzywcze

Własna Piekarnia lub Cukiernia

Identyfikacja wizualna firmy

Rewolucja Clean Label

Obliczanie wskaźników firmy

Oferta oparta  na aktualnych trendach

Oferta

Zobacz czym się zajmujemy

Help4Bakery

Kontakt

505 792 986

kontakt@help4bakery.pl