You Tube
Dziś nikt nie ma wątpliwości że branża stoi nad przepaścią. Dlaczego?
- Podwyżki cen energii elektrycznej – do 500% a gazu do 1000%,
- Podwyżki wynagrodzeń,
- Podwyżki cen surowców,
- Brak możliwości konkurowania z tanimi produktami marketowymi,
- Szara strefa osób wypiekających ciasta i pieczywo w domu,
- Brak czasu na rozwiązywanie problemów prawnych, podatkowych i prowadzenie niezbędnych dokumentacji,
- Trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników.
Ale co można z tym zrobić?
Grupa kompetentnych, pełnych energii i zapału do działania osób założyła Stowarzyszenie Rzemieślnik. Nic wielkiego, ale nie tym razem. Wspólnie można osiągnąć efekt synergii pomysłów i działań. Zrzeszenie się w organizacji osób podobnie myślących i mających podobne cele biznesowe to sposób na prowadzenie wspólnego marketingu i budowę powiązań biznesowych w środowisku.
Cele stowarzyszenia to:
- Wymiana wiedzy i doświadczeń pomiędzy członkami, którzy są fachowcami,
- Promocja na większą skalę firm zrzeszonych w stowarzyszeniu,
- Kontrola jakości produkcji i zarządzania w zrzeszonych zakładach,
- Doradztwo w zakresie zarządzania, podatkowym, marketingowym i technologicznym – odpłatne i darmowe,
- Pomoc dla nowych członków w dostosowaniu się do wymogów jakości produkcji i zarządzania,
- Reprezentacja członków stowarzyszenia przed urzędami państwowymi i prowadzenie sporów sądowych,
- Uświadamianie społeczeństwa w zakresie różnic pomiędzy wyrobami przemysłowymi a rzemieślniczymi,
- Wpływ na prawodawstwo dotyczące branży spożywczej i zwracanie uwagi władzy na problemy polskich piekarni i cukierni,
- Promocja kunsztu piekarskiego, cukierniczego i lodziarskiego,
- Promocja znaku towarowego, przyznawanie firmom które przeszły audyt jakości,
- Promocja i wdrażanie innowacji procesowych, technologicznych lub informatycznych u członków stowarzyszenia,
- Zebranie odpowiednio dużej grupy, którą będziemy reprezentować w pewnych sprawach, takich jak zakupy grupowe.
Tego typu ciągłe działania potrzebne są małym i średnim przedsiębiorcom, którzy czują się osamotnieni ze swoimi problemami. Obecnie część właścicieli stoi przed decyzją, czy nadal prowadzić firmę czy ją zamykać i się nie męczyć? Znikanie z rynku małych firm daje jeszcze więcej miejsca na rynku marketom z ich produktom przemysłowym. Dla zakładów rzemieślniczych zostaje już niewielka część rynku i tego już nie da się zmienić. Kłopot mają ci, którzy próbują konkurować z marketami ceną ponieważ jest to ślepy zaułek. Część świadomych konsumentów może zapłacić więcej za pieczywo, ciasta lub lody wyprodukowane z naturalnych składników, zgodnie ze sztuką, z surowców wysokiej jakości. I o tą część rynku walczą nasi członkowie.
Rola stowarzyszenia jest niezwykle istotna pod warunkiem że działa aktywnie i stara się znajdywać nowe, oryginalne rozwiązania. Dlatego naszą dewizą jest najwyższa jakość, taka której nie wytworzy przemysł. Wymaga to poświęcenia, zaangażowania i wytrwałości, ale wg naszych prognoz jesteśmy świadkami wielkich zmian na rynku i teraz należy już zastosować rozwiązania rewolucyjne. Członkowie stowarzyszenia muszą spełniać pewne standardy lub dostosować się do nich przed przystąpieniem. Mamy w planach nawet dopuszczalną listę surowców, które można używać, oraz będziemy sugerować marki surowców, które nasi specjaliści zaakceptują pod kątem najwyższej jakości.
Naszą misją jest coś o czym w moim odczuciu branża już zapomniała, czyli dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo żywnościowe Polaków. Drobna przedsiębiorczość i rzemieślnicy są zgniatani konkurencyjnie przez przemysłowe zakłady a warunki w jakich muszą funkcjonować nie sprzyjają ich rozwojowi.
Ale to właśnie drobna przedsiębiorczość daje Państwu bezpieczeństwo pod względem zatrudniania obywateli. Bankructwo małej firmy nie wpływa na sytuację zatrudnienia w rejonie jak jest to w przypadku fabryki. Małe firmy, które trzymają się zasad rzemiosła wytwarzają produkty różnorodne z surowców od lokalnych dostawców. Nasi członkowie będą tak dobierani aby spełniali te wymogi. Chcemy dawać społeczeństwu najwyższą jakość, i nie chodzi tu o świecące złotem ciasteczka za kosmiczne pieniądze, tylko o produkty znane, smaczne i wytwarzane z nieprzetworzonych surowców, zgodnie ze sztuką. Ustaliliśmy to co jest oczywiste – chleb musi być chlebem, ciasto ciastem a lody lodami. Nie chcemy wspierać setek fabryk komponentów w całej europie, tylko nasze rodzime gospodarstwa rolne. To jest nasza misja, zresztą bardzo korzystna dla naszego kraju.
Ale oprócz jakości produktów musimy również zwracać uwagę na inne aspekty, takie jak warunki pracy i zatrudniania pracowników, czystość, warunki bhp. I to wszystko po to aby konsument czuł że kupując w danym miejscu, robi coś dobrego dla siebie i społeczeństwa.
Dodatkowym atutem takich zmian jest promocja zakładów, które na w/w warunki przystaną, to nagroda za trud i poświęcenie, w efekcie może spowodować wzrost sprzedaży, rozpoznawalność marki i możliwość osiągnięcia wyższych cen przy zwiększającym się popycie.
Stwarzanie dobrych warunków pracy w zakładach jest również magnesem, który przyciąga fachowców. Jak pisałem na początku, firmy borykają się z ich brakiem, a firmy o dobrej reputacji nie mają z tym problemu. Zwiększanie sprzedaży, optymalizacja zarządzania i kontrola kosztów to działania które pozwalają na osiąganie lepszych wyników finansowych i wypłatę wyższych wynagrodzeń. Pamiętajmy, to pracownicy są gwarantem powodzenia firmy, należy ich szanować, doceniać i stwarzać warunki do rozwoju.
Stowarzyszenie ma na celu roztaczać parasol ochronny nad swoimi członkami. W tym celu mamy na pokładzie prawnika, technologów, managera, specjalistę od Social mediów itd. Nasza działalność nie będzie się ograniczać do zbierania składek. Członkowie służą sobie wzajemnie pomocą przy użyciu komunikatorów. Stowarzyszenie będzie występować o środki na promocję, szkolenia oraz na opracowanie innowacyjnych rozwiązań związanych z informatyzacją i zarządzaniem. Władze stowarzyszenia będą reprezentować członków w sprawie negocjacji cenowych z dużymi koncernami, dla których duża grupa przedsiębiorców skupionych w jednym miejscu może stanowić wartość sprzedażową. Stowarzyszenie jako osoba prawna będzie się starać wpływać na zmiany przepisów prawa, które dzisiaj są zawiłe i wręcz uniemożliwiają rozwój.
Mam nadzieje że podane argumenty są przekonujące przynajmniej dla części właścicieli, którzy nie poddadzą się w tej trudnej sytuacji rynkowej, dostosują się i wejdą na nową drogę rozwoju swoich firm.
Masz pytania? Zadzwoń
Aktualności
Sprawdź co u nas
Na wszystkie zapytania odpowiadamy w ciągu 24h!
Help4Bakery
Formularz
kontaktowy
Prasa branżowa
Zobacz rozmowę z Help4Bakery opublikowany w prasie branżowej.
Informacje
Dowiedz się więcej
Oferta
Zobacz czym się zajmujemy
Help4Bakery
Kontakt