You Tube
Rzemieślnicza firma z branży piekarsko - cukierniczej która chce budować swoją markę i rozpoznawalność oraz tworzyć solidne fundamenty swojego biznesu musi inwestować w sieć własnych sklepów i kawiarni.
Produkcja rzemieślnicza opiera się na wykonywaniu wielu produktów, prostych składach, tradycyjnych recepturach, dużej rotacji surowców i krótką trwałością produktów. Krótko mówiąc - dużo się dzieje. Obsługując klientów hurtowych lub sieci sklepów, małym zakładom jest ciężko sprostać logistyce produkcji, zaopatrzenia i dostaw.
Praca z własnymi sklepami firmowymi to z jednej strony komfort a z drugiej cała dodatkowa lista zadań. Przedsiębiorcy którzy już teraz posiadają własne sklepy znają temat i wiedzą z jakimi wiąże się to problemami. Rotacja pracowników, zaopatrzenie, dbanie o czystość, przestrzeganie procedur, liczne kontrole urzędowe, roszczeniowi klienci, nieuczciwi lub niewłaściwi pracownicy - to tylko część problemów. Można jednak zminimalizować ilość problemów do minimum, trzymając się pewnych zasad, które zadziałają przy sprawnym utrzymaniu, rozwoju sprzedaży i funkcjonowaniu sklepów z naszej branży. Na podstawie moich wcześniejszych doświadczeń i współpracy z różnej wielkości piekarniami udało mi się zgromadzić te najważniejsze:
- Sporządzenie listy procedur obowiązujących w punkcie sprzedaży,
- Gruntowne szkolenie pracownika przed przystąpieniem do pracy,
- Wyznaczenie lidera w każdym punkcie z powiększoną odpowiedzialnością za działanie punktu,
- Stworzenie systemu motywacyjnego dla pracowników sprzedaży,
- Wdrożenie systemu informatycznego do zarządzania firmą w celu szybkiego przepływu informacji i kontroli sprzedaży,
- Montaż monitoringu,
- Przeprowadzanie okresowych szkoleń i spotkań motywacyjnych dla załogi,
- Stworzenie szczegółowej procedury utrzymania czystości w punkcie sprzedaży,
- Stworzenie precyzyjnej procedury planowania sprzedaży i składania zamówień na towar, produkty handlowe, środki czystości itp.,
Zasady należy dopasować indywidualnie do konkretnej firmy, w zależności od tego jaki prezentuje poziom cen i jakość oraz do jakiej grupy docelowej dociera. Ponadto należy dopasować cały punkt sprzedaży do wartości jakimi kieruje się firma i do strategii marketingowej. Np. firma która stawia na Clean Label, musi wyraźnie prezentować składy swoich produktów, a pracownicy muszą być doskonale zorientowani w składnikach oferowanych produktów i źródłach ich pochodzenia. Dodatkowa motywacja sprzedawców może wpływać na poziom ich wiedzy o technologii i korzyściach jakie klienci otrzymują kupując ich produkty. Sprzedawcy w piekarni i cukierni rzemieślniczej muszą prezentować odpowiedni poziom wiedzy i z pewnością muszą być właściwie wynagradzani, aby uniknąć wysokiej fluktuacji tych dobrych. Klienci lubią kiedy w ich ulubionej piekarni spotykają znajomą osobę, która uczciwie poleci dobry produkt. Aktualnie najlepszym kierunkiem na rozwój firmy w tej branży jest uczciwość - do klienta, do pracownika i do samego siebie.
Proces uruchamiania sklepów wiąże się z mądrym i precyzyjnym zaplanowaniem otwieranego punktu, w tym zakresie należy skorzystać z usług profesjonalnej firmy projektowej, a z naszej strony służymy pomocą przy doborze asortymentu i wdrożeniu systemu zarządzania danym punktem. Z mojego doświadczenia podpowiem, że każdy punkt musi mieć swój niepowtarzalny charakter i atmosferę, w której klient poczuje się przyjemnie i która wzbudzi zaufanie do firmy i oferowanych produktów. To na etapie planowania, a po otwarciu najważniejsze jest wprowadzenie zasad, które wypełnią przestrzeń jaką pozostawia brak szefa w miejscu pracy. Wielu właścicieli piekarni nie wie o tym i pozostawia punkty sprzedaży przypadkowi, obwiniając pracowników za wszelkie niepowodzenia.
W następnych artykułach poruszę następujące tematy związane z zarządzaniem piekarnią I cukiernią:
- kontrola kosztów produkcji w czasie rzeczywistym,
- czyszczenie etykiet produktów,
- sposoby motywowania pracowników,
- istota dobrej identyfikacji graficznej firmy,
- elementy marketingu dla piekarni I cukierni,
- podejście procesowe w zarządzaniu piekarnią I cukiernią,
- zarządzanie siecią sklepów firmowych I motywacja sprzedawców,
- sposoby na dobrą organizację pracy w firmie,
- sposoby na dobrą adaptację do warunków rynkowych,
- wybór optymalnej koncepcji zarządzania,
- e-biznes dla piekarni I cukierni,
- informatyzacja sposobem na sprawne zarządzanie,
- aromamarketing i jego znaczenie w branży piekarskiej I cukierniczej,
- logistyka zaopatrzenia, produkcji oraz dystrybucji,
- wykorzystanie aktualnych trendów w branży.
Mirosław Kurek
Masz pytania? Zadzwoń
Aktualności
Sprawdź co u nas
Na wszystkie zapytania odpowiadamy w ciągu 24h!
Help4Bakery
Formularz
kontaktowy
Prasa branżowa
Zobacz rozmowę z Help4Bakery opublikowany w prasie branżowej.
Informacje
Dowiedz się więcej
Oferta
Zobacz czym się zajmujemy
Help4Bakery
Kontakt